Narzędzia dla merchandisera i e-commerce managera

Magento 2 Enterprise (M2 EE) dostarcza wielu funkcjonalności, które merchandiser lub e-commerce manager może wykorzystać podczas zwykłego dnia pracy. Są to m.in.: content staging, visual merchandiser, smart categories, private sales, gift cards, gift registries, email reminders, advanced pricing, reward points, rules, social plugins i banners. Każda z funkcjonalności została opisana poniżej oraz wsparta przykładami sytuacji mogących wystąpić w praktyce. Ze względu na przekrojowy charakter, tekst nie jest skierowany wyłącznie do merchandiserów i e-commerce managerów. Może stanowić wartość dla większości osób zajmujących się branżą e-commerce i zastanawiających się, czy zmigrować na M2EE, lub w jaki sposób wykorzystać jego funkcje. Większość firm opiera swoje działania marketingowe o Activity Plan. To harmonogram, zawierający zazwyczaj listę akcji promocyjnych (np. -20% na kawy czarne), czas ich trwania (np. 1.02-19.02.2017) oraz spis materiałów, które na leży przygotować na witrynę internetową (np. bannery, mailingi). Gdy nadchodzi godzina startu promocji, manager e-commerce jest często zmuszony zalogować się do systemu, wgrać przygotowane treści, zaktualizować ceny i wyświetlić wszystko na środowisku produkcyjnym. W dniu jej zakończenia czynności znów należy powtórzyć, by sklep powrócił do stanu sprzed promocji.

Producent platformy Magento doskonale zdawał sobie sprawę z niedogodności związanych z uruchamianiem rozbudowanych kampanii promocyjnych, w prowadził więc rozwiązanie kompletnie zmieniające całe podejście o nazwie Content Staging. To alternatywa do ręcznego wprowadzania danych; narzędzie, które o wyznaczonym czasie zmieni zawartość strony sklepu (np. włączy bądź wyłączy promocję, zaktualizuje ceny, zmieni bannery widniejące na stronie głównej na zupełnie inne).

Jeśli więc zaistnieje potrzeba zorganizowania wyprzedaży (przykładowo: -20% na kawy czarne, która ma się rozpocząć za 7 dni, o godzinie 9:00, a zakończyć 3 dni później), wystarczy wykonać proste czynności: zalogować się do panelu admina, utworzyć regułę promocyjną katalogu, a następnie – korzystając z opcji Schedule New Update – zaplanować czas jej włączenia i wyłączenia. Producent zapewnił też dostęp do panelu z linią czasu, zawierającego zbiorcze zestawienie zaplanowanych zmian.

Content Staging

Content staging to nie pojedynczy moduł, ale duże rozwiązanie, które zostało zaimplementowane jako rdzeń wszystkich działań związanych z zarządzaniem zawartością treści na: karcie edycji produktu, kategoriach, regułach promocyjnych kategorii i koszyka, CMSach itp. Za jego pomocą można w płynąć więc na wiele elementów serwisu, nie tylko na czas trwania promocji. Ponadto istnieje możliwość zaplanowania kilku zmian, które zostaną wykonane w tym samym czasie.

W tym miejscu warto przytoczyć historię opowiedzianą przez managera sklepu z asortymentem górskim. Dział marketingowy firmy, w której pracował, zaplanował promocję mającą trwać do pół nocy dnia 31 grudnia. Nadzorowanie akcji przypadło managerowi. Musiał w ięc wziąć laptopa na zabawę sylwestrową, kilka minut przed północą uruchomić go, zalogować się do systemu i zdjąć bannery ze strony głównej oraz zaktualizować ceny na standardowe. Pomijając niedorzeczność tej sytuacji, wspomniany manager mógłby uniknąć kłopotu, gdyby zarządzana przez niego strona bazowała na Magento 2 EE. W tym przypadku rozwiązaniem byłby również Content Staging. To niezwykle wszechstronne narzędzie, a podane przykłady są tylko wierzchołkiem góry lodowej. Warto samodzielnie zapoznać się z jego możliwościami.

Visual Merchandiser

Kolejnym godnym uwagi narzędziem jest Visual Merchandiser. Jeśli ofertę firmy sprzedającej sprzęt AGD ma poszerzyć nowy odkurzacz i należy zaprezentować go klientowi jako pierwszy kafel na stronie kategorii, można to zrobić właśnie za pomocą tej funkcji. Visual Merchandiser pozwala bowiem na swobodne wyznaczanie pozycji produktów znajdujących się na stronie kategorii, będąc rozszerzeniem wachlarza opcji sortowania. Za pomoc ą metody przeciągnij i upuść (drag and drop) lub przypisując odpowiednie cyfry do kafelków produktowych, można ustalić dowolną kolejność znajdujących się w katalogu przedmiotów.

Visual Merchandiser dostarcza jeszcze jednego interesującego rozwiązania, dzięki zintegrowaniu go ze Smart Categories. Oznacza to – przykładowo – że na Walentynki sklep z bielizną może uruchomić promocję, podczas której wszystkie produkty w czerwonym kolorze znajdą się w nowej, walentynkowej kategorii. Dodatkowo, promocja może mieć charakter czasowy: rozpoczynać się kilka dni przed świętem zakochanych i kończyć 14 lutego o 23:59. Czynności mające na celu uzyskanie oczekiwanego efektu oczywiście można wykonać w sposób klasyczny: stworzyć nową kategorię, w jej headerze umieścić informację o zakresie czasowym promocji, a następnie przy pisać wybrane produkty. Magento 2 EE dostarcza jednak dużo szybsze rozwiązanie, pozwalające stworzyć nową kategorię i za pomocą reguły przypisać jej automatycznie wszystkie produkty z atrybutem kolor: czerwony. Należy to zrobić poprzez utworzenie nowej kategorii i przypisanie w jej ustawieniach odpowiedniej reguły. Po stworzeniu kategorii z czerwonym asortymentem można jeszcze wyświetlić zegar, odmierzający czas promocji (wybierając w menu głównym Marketing > Events).

Private Sale

Events dają ponadto możliwość zorganizowania Private Sale. Oznacza to, że po zalogowaniu, klient otrzyma ceny spersonalizowane specjalnie dla niego. Z pomocą Magento można je zawęzić do jednej kategorii i ograniczyć czasowo, a także stworzyć oddzielną Sale Page, która będzie widoczna tylko dla wybranej grupy użytkowników.

Gift Cards

Bardzo ważnym narzędziem z punktu widzenia budowania lojalności klientów są karty podarunkowe (Gift Cards). Mogą być wykorzystywane jako tzw. bezpieczny prezent, obniżający współczynnik zwrotów albo jako rozwiązanie na załagodzenie sporu (np. gdy zgłoszona została reklamacja, zwrot pieniędzy na kartę podarunkową przywiąże klienta ponownie do sklepu). Karty podarunkowe wykorzystać można, gdy rodzice wchodzą na stronę sklepu ze specjalistycznym sprzętem wspinaczkowym, chcąc kupić synowi prezent z okazji zbliżających się urodzin. Nie znają się na pasji swojego dziecka, a widząc szeroką ofertę i skomplikowane parametry produktów, mogą się zniechęcić i zdecydować na wizytę w sklepie stacjonarnym. W tym momencie należy podsunąć im rozwiązanie: kartę podarunkową z grafiką w stylu urodzinowym, której wartość będą w stanie określić samodzielnie. Można pozwolić im dodać imię adresata oraz wiadomość z życzeniami, która zostanie nadrukowana na karcie. Magento 2 EE wyróżnia dwa typy kart: Physical (drukowana) i Virtual (wysyłana mailem), więc obdarowanie osoby jest możliwe również drogą elektroniczną. Kartę podarunkową można utworzyć i skonfigurować w panelu admina, jako jeden z wielu typów produktów.

Gift Registry

Jeśli dany biznes e-commerce cechuje się szerokim asortymentem, dzięki któremu można zabezpieczyć potrzeby klientów na różnych poziomach (np. od pielęgnacji ciała po wyposażenie wnętrz), wtedy doskonałym narzędziem może się okazać lista zakupowa z rejestrem prezentów (Gift Registry). Szczególnie użyteczny podczas organizowania wesela lub innych dużych uroczystości, rejestr prezentowy to klasyczna lista podarunków, którą osoba zapraszająca chce otrzymać od swoich gości, tylko w formie elektronicznej. Dzięki M2 EE, może ona wejść do sklepu, a następnie z poziomu Mojego Konta wybrać specjalne wydarzenie (np. Ślub, Urodziny, Pierwsza komunia) i nadać mu opis (np. Przyjęcie weselne odbędzie się 1 lutego o godzinie 18:00). Kolejno, może ona wybrać dowolne produkty ze sklepu , które chciałaby otrzymać i przy pisać je do rejestru prezentowego. Tak stworzoną listę pozostaje tylko wysłać mailem do gości weselnych, którzy odwiedzając sklep, wrzucą wybrane produkty z listy prosto do koszyka i dokonają zakupu. Listy prezentowe można włączyć i skonfigurować w panelu admina.

Nie od dziś wiadomo, że obniżanie liczby porzucanych koszyków to kluczowa czynność generująca wzrost konwersji. Enterprise znów przychodzi z narzędziem, które pozwala na stworzenie reguły mówiącej systemowi, kiedy ma wysłać klientowi maila przypominającego o zalegających rzeczach w jego koszyku. Analogicznym mailem – do którego istnieje możliwość dołączenia np. kodu rabatowego – można zwiększyć konwersję z wishlist.

Advanced Pricing, Reward Points i Cart Price Rules

Na koniec wspomniano jeszcze o kilku innych funkcjach M2 EE, które warto mieć na uwadze. Advanced Pricing pozwala na definiowanie określonych cen dla wybranych grup użytkowników. Reward Points to system lojalnościowy, który umożliwia klientowi gromadzenie punktów, a następnie wykorzystanie ich w celu zapłacenia niższej ceny za zakupy. Punkty uzyskać może za określone działania np. zaproszenie do rejestracji w sklepie swoich znajomych. Cart Price Rules pozwala m.in. na wysyłanie kuponów promocyjnych, organizowanie promocji darmowej wysyłki albo dodawanie gratisów do zamówienia (np. gdy klient kupi aparat za min. 3000zł, system automatycznie zaoferuje mu prezent – pokrowiec). Funkcja Social Plugins pozwala na dodanie przycisku lubię to do karty produktu, dzięki czemu klient może polubić dany produkt za pośrednictwem konta na Facebooku, a moduł Banners wyświetli treści graficzne np. na stronie kategorii, przez określony czas i dla zdefiniowanych segmentów użytkowników (np. można wyświetlić banner reklamujący czapki, jeśli klient właśnie wrzucił do koszyka szalik).

Jak widać, Magento 2 EE dostarcza wielu narzędzi, które okazują się użyteczne w pracy e-commerce managera. Jednocześnie nasuwa się pytanie, czy nie lepiej wdrożyć darmowe Magento 2 Community Edition, a inne funkcje, które będą potrzebne, zaimplementować poprzez dodatki (Extensions)? Oczywiście, jest to jakiś sposób. Warto jednak pamiętać, że wdrożenie alternatywnych funkcji pokroju content stagingu wymaga ingerencji w rdzeń systemu, co niesie ze sobą jedną istotną wadę: zamyka prostą drogę do aktualizacji. Od tej pory wgranie pojedynczej łatki bezpieczeństwa będzie nie lada wyzwaniem i pochłonie nieadekwatną ilość czasu. Ponadto Magento 2 Enterprise jest systemem spójnym, integrującym w sobie szereg nawzajem powiązanych funkcjonalności, tworząc naturalny ekosystem. Daje pewność stabilnego działania i nie zmusza do zastanawiania się, czy dana funkcja zadziała z inną. Zewnętrzne rozszerzenia (Extensions) nie oferują takiej gwarancji, chyba że poświęci się czas i środki na ich dogłębną integrację i rozbudowę. Jednak czy warto to robić?

Funkcje Magento, które tu wymieniono oraz sposoby ich wykorzystania to nie wszystkie z szerokiego wachlarza dostępnych możliwości systemu. Warto zgłębić dokumentację i tutoriale, by znaleźć rozwiązania, które odpowiedzą na bieżące potrzeby, zwiększą sprzedaż i przy okazji zaoszczędzą pokłady cennego czasu.