Mennica Polska

Kompleksowe wdrożenie systemów e-commerce B2C i B2B w pełni zintegrowanych z platformą ERP SAP.

UNIKALNE ZADANIE Z WIELU POWODÓW…

Począwszy od kwestii asortymentu, którego cena zmienia się bardzo szybko i zależy od rynków światowych (cena sztabek złota ustalana jest na podstawie giełdowej ceny kruszcu oraz kursu dolara z rynku międzybankowego), poprzez kwestię ograniczonej dostępności sprzedawanych towarów (jedna sztabka jest wystawiana do sprzedaży w wielu kanałach sprzedażowych), a skończywszy na dużej ilości dedykowanych kanałów sprzedażowych w postaci sklepów stacjonarnych, partnerskich, sklepów online dedykowanych konkretnym grupom klientów, systemów zamówień dedykowanych konkretnym podmiotom oraz ogólnie dostępnym sklepom.

SKĄD WZIĄŁ SIĘ POMYSŁ NA SPRZEDAŻ INTERNETOWĄ?

Najogólniej rzecz biorąc z potrzeby rynku. Mennica Polska dysponowała stroną internetową, która prezentowała informacje o produktach, ale nie realizowała funkcji sprzedażowych. Jednocześnie wzrosło zainteresowanie klientów zakupem złota przez Internet. Ponieważ złoto i inne metale szlachetne nie są typowym asortymentem, Internet jako kanał zakupu mógł budzić niepokój. Klienci potrzebowali wiarygodnego dostawcy kruszcu, a Mennica idealnie wpisywała się w tę rolę. Potrzebowała jedynie rozwiązania zapewniającego sprawną obsługę internetowych kanałów dystrybucji spółki.

INWESTYCJE.MENNICA.COM.PL

Pierwszym i kluczowym systemem jaki został wdrożony dla Mennicy Polskiej to sklep z produktami inwestycyjnymi Mennicy (inwestycje.mennica.com.pl), w którym klienci mogą dokonać zakupu złota i srebra inwestycyjnego oraz diamentów.

Sklep jest ogólnodostępny dla wszystkich internautów. Głównym założeniem dotyczącym tego sklepu, ale i wszystkich systemów sprzedażowych Mennicy Polskiej, jest uzyskanie jak największej automatyzacji ich działania. Ze względu na specyfikę produktu jakim jest złoto inwestycyjne, które może być traktowane jako waluta, jedyną elektroniczną metodą płatności jest przelew na konto Mennicy Polskiej.

Dla każdego składanego zamówienia generowany jest unikalny (indywidualny) numer rachunku bankowego sprzedawcy, na który powinna zostać zrealizowana płatność. Na potrzeby określania czasu ważności zamówienia wdrożony został mechanizm kalendarza, w którym można określić dodatkowe dni wolne od pracy lub dodatkowe dni robocze. Dzięki temu, że sklep ma skonfigurowane połączenie z bankiem obsługującym Mennicę Polską, każde opłacone zamówienie jest od razu przekazywane do realizacji. Zapewnia to mechanizm łączący system sklepowy z systemem SAP Mennicy.

W przypadku błędnych wpłat (niewłaściwa kwota, bądź błędny numer rachunku) automatycznie wysyłane jest powiadomienie do obsługi sklepu. Taki sposób działania pozwala na maksymalną automatyzację działania sklepu, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat dla pośredników realizujących obsługę płatności. Uwzględniając inwestycyjny charakter sprzedawanych produktów dodatkowo wdrożono mechanizm podpisu cyfrowego każdej wiadomości wysyłanej z systemu sklepowego do jego klientów.

INTEGRACJA PLATFORMY MAGENTO Z SYSTEMEM CMS TYPO3

Wymogi dotyczące publikacji treści wymusiły konieczność zintegrowania systemu sklepowego z systemem realizującym rozbudowane funkcje cms, opartym o oprogramowanie Typo3.

Zapewnia to przekazywanie informacji o zalogowanym użytkowniku, jego grupie (poziomie dostępu) oraz pozwala na wykorzystywanie bloków treści w obrębie obu systemów. Z poziomu systemu cms wyświetlane są dowolne produkty oraz listy produktów, natomiast z poziomu sklepu możliwe jest wyświetlanie elementów treści dostarczanych przez system cms (w ten sposób na przykład realizowane jest wyświetlanie wykresów cen złota).

DEDYKOWANE SYSTEMY INWESTYCYJNE DLA KLIENTÓW BANKÓW

W związku z ogromnym zainteresowaniem złotem inwestycyjnym oraz rozbudową profilu działalności firmy zaistniała konieczność wdrożenia platform dedykowanych instytucjom finansowym. Tym samym klienci banków mogą dokonać zakupu sztabek złota produkowanych przez Mennicę ze strony dedykowanych sklepach. Każdy z nich został zintegrowany z systemem płatności stosowanym w danym Banku.

W ten sposób powstały dedykowane sklepy dla klientów:

  •  BOŚ Banku, w którym za zamawiane produkty można zapłacić za pomocą szybkich przelewów BOŚ Bank.
  •  Dedykowany sklep inwestycyjny dla klientów Banku BZWBK, na potrzeby którego została przygotowana obsługa metody płatności – szybkich przelewów BZWBK Przelew24.
  •  Dedykowany sklep inwestycyjny dla klientów Banku PKO oraz posiadaczy kont Inteligo, gdzie na jednej platformie z użyciem technologii „multistore” przygotowane zostały dwa sklepy dostępne pod różnymi adresami, obsługujące różne metody płatności. Odpowiednio – Płacę z Inteligo oraz Płacę z iPKO.