Castorama Polska

Castorama Polska wdraża strategię omnichannel opartą o Magento Enterprise
Castorama Polska, lider w kategorii DIY/home improvement, jest częścią międzynarodowej grupy Kingfisher, posiadającej prawie 1200 sklepów w 10 krajach Europy. Stacjonarna sieć sprzedaży marki w Polsce obejmuje 75 sklepów w 56 miastach. Wdrożenie strategii omnichannel w oparciu o platformę Magento Enterprise Edition było nie tylko jednym z największych wyzwań Magento Enterprise w Europie Środkowej, ale pozwoliło Castoramie zająć pozycję lidera kategorii DIY także w kanale online.

Wyzwania e-commerce

Współpraca z firmą Castorama Polska trwa nieprzerwanie od 2014 roku. Przed uruchomieniem nowej platformy strona Castoramy działała na prostym systemie CMS i nie umożliwiała dokonywania transakcji. Naszym głównym celem była zmiana tego systemu z funkcji informacyjnej na sprzedażową, na co składa się kompleksowy projekt, wdrożenie, rozwój i utrzymanie systemu e-commerce.

Omnichannel jest konsekwencją rozwoju technologii, zwiększającej się liczby smartfonów, sklepów internetowych. To także odpowiedź na zmieniające się zwyczaje zakupowe – ludzie mają po prostu mniej czasu. Omnichannel, który wychodzi naprzeciw tym potrzebom jest jednak dla wielu dużych sieci retailowych, funkcjonujących w tradycyjnym modelu, nie lada wyzwaniem.

Michał Russak, Head of Digital, Castorama Polska

System w całości przeprojektowany tak, aby uwzględniał wysoką wydajność przy dużej liczbie magazynów z dziesiątkami tysięcy produktów.

Prawie 6000 dni pracy zrealizowanej przez kilkunastoosobowy zespół od momentu prac koncepcyjnych do uruchomienia zotymalizowanego produkcyjnie systemu.

Platforma co 20 minut aktualizuje różnicę wszystkich stanów magazynowych oraz cen produktów z systemami zewnętrznymi.

System jest zintegrowany m.in. z SAP, systemem Product Information Management, systemami kasowymi, systemami cen, aplikacją mobilną (jako szyna danych dla aplikacji), systemami magazynowymi w sklepach.

System jest przygotowany na obsługę dużego ruchu, który stale rośnie. Obecnie jest ponad 27 mln pageviews w skali miesiąca.

75 000 SKU o różnych cenach i stanach magazynowych w 74 magazynach to ponad 5,4 mln stron produktowych, które codziennie są aktualizowane (pełna reindeksacja systemu w godzinach porannych).

Rozwiązania omnichannel

Wdrożenie nowej platformy e-commerce jest elementem konsekwentnie realizowanej polityki rozwoju firmy Castorama Polska w kierunku transformacji do modelu omnichannel. Prace nad rozwiązaniami omnichannel obejmowały:

  • opracowanie systemu ujednolicania cen online i offline oraz sprawnego aktualizowania stanów magazynowych, które są synchronizowane co 20 minut,
  • bezbłędną prezentację wielotysięcznego asortymentu, możliwość sprawdzenia zawsze aktualnej ceny produktu i jego dostępności w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym,
  • dostosowanie rozwiązania e-commerce do urządzeń mobilnych,
  • realizacja modelu sprzedaży click & collect, który będzie uwzględniał różnice w cenach zależnie od lokalizacji,
  • uruchomienie pełnego modelu e-commerce z możliwością dostawy produktów różno gabarytowych w całej Polsce.

Click & Collect („zamów i odbierz”)

Jednym z kluczowych etapów wdrożenia platformy Castorama.pl była możliwość złożenia zamówienia i odebrania go w najbliższym sklepie stacjonarnym, czyli usługa click & collect. Dostępna jest nie tylko we wszystkich sklepach Castoramy w Polsce, ale cieszy się największą popularnością i stanowi 70% wszystkich transakcji.

Implementacja takiego modelu biznesowego (wiele magazynów, odbiór i wysyłka z konkretnego sklepu, a nie magazynu centralnego) umożliwia maksymalne skrócenie czasu i odbioru produktów (obecnie czas komplementacji wynosi 2-3 godzin, docelowo ma być w okolicy 1 godziny).

Usługa obejmuje cały kraj dla przesyłek kurierskich (zwykłych i paletowych), jak również transport za pomocą firmy transportowej. Jest on jednak w cenie uzależniony od odległości od sklepu i opłaca się raczej w dystansie do 50 km. Natomiast jego największą zaletą jest to, że przewozi wszystkie produkty jakie są oferowane w Castorama. Żaden podmiot z kategorii Castoramy nie oferuje takiej usługi, tzn. transportu wszystkich (w tym budowlanych) produktów na terenie całego kraju dla przedpłaconych zamówień online.

Michał Russak, Head of Digital, Castorama Polska

Zaawansowany system wysyłki towarów różnogabarytowych na terenie całego kraju

Najważniejszym i ostatecznym etapem wdrożenia platformy sprzedażowej dla Castorama była możliwość dokonania przez klientów zamówienia online z dostawą do domu. Dzięki tej usłudze Castorama jako pierwsza w Polsce sieć DIY/home improvement gwarantuje internetowy dostęp do zakupu i dostawy ponad 50 tys. produktów, w tym materiałów budowlanych.

Największe wyzwania związane z uruchomieniem usługi „zamów z dostawą”

  • 72 sklepy stacjonarne, które są jednocześnie magazynami,
  • 5 stref dostaw w każdym (różne kilometraż i cena)
  • 2 rodzaje transportu Castorama (ciężki/lekki, różne tonaż i objętość)
  • znalezienie optymalnej usługi wskazującej rzetelną trasę w Polsce per adres (integracja Targeo)
  • stworzenie odpowiednich poziomów dostępów oraz użytkowników administrujących strefy dostaw oraz ładowność aut
  • optymalne wyliczanie kosztu dostawy użytkownikowi podczas checkout
  • integracja z Magento z DPD zgodna z wymaganiami Castorama: dedykowany algorytm, każdy sklep to osobny punkt nadania paczki, integracja generowania listów przewozowych DPD zgodna z dedykowanym algorytmem.

Najlepsze rozwiązanie e-commerce dostosowane do urządzeń mobilnych

Stanęliśmy przed wyzwaniem zaprojektowania interfejsu oraz UX Design, który byłby spójny z nowo wypracowywanymi standardami wizualnymi firmy, a z drugiej strony elastyczny pod kątem rozwoju platformy na kolejne lata.

Ustaliliśmy, że najefektywniej jest stworzyć wersję Responsive Web Design serwisu na komputery i tablety oraz osobny szablon „light” dostosowany do urządzeń mobilnych.

Wdrożenie bezpośrednio przełożyło się na wzrost popularności witryny na urządzeniach mobilnych. Od uruchomienia nowej strony internetowej w połowie 2014 roku ruch mobilny na serwisach Castoramy wzrósł o ponad 400 procent.

Rozwiązania e-commerce usprawniające sprzedaż i doświadczenie zakupowe

Narzędzie do digitalizacji katalogów i gazetek

pozwalające w prosty i intuicyjny sposób tworzyć zaawansowane mutlimedialne katalogi online (także w technologii RWD) z możliwością bezpośrednich zakupów.

Autorski system Big Data

pozwalający prezentować rekomendacje produktowe, bazujące na analizie danych z systemów sprzedażowych offline m.in. paragonów. W Castorama przeanalizowaliśmy 18 mln paragonów i dzięki temu rekomendacje produktowe pozwoliły podnieść wartość przeciętnego koszyka o kwotę 120 zł.

Google Search Appliance

zapewniający użytkownikom serwisu nie tylko szybkie i trafne odpowiedzi na ich zapytania, lecz jest także skutecznym narzędziem marketingowym.

Obecnie, w ramach rozbudowy modelu omnichannel (wielokanałowego dostępu do oferty) Castorama zintegrowała wszystkie kanały sprzedaży – on-line, telefoniczną i stacjonarną. Klienci sieci mogą składać zamówienia, dzwoniąc do sklepu, modyfikować je przez Internet i zdalnie zadecydować o miejscu dostawy. W pełni kontrolują przebieg procesu zakupowego, aż do momentu otrzymania przesyłki.